وجود شناسی پسامدرن در داستانی از یک نویسنده ایرانی
نویسندگان
چکیده
در منابع ادبی نمی توان تعریف واحد و جهان مشمولی از پسامدرن به دست آوردکه مورد اجماع نظریه پردازان باشد و بتوان آ ن را در نقد همه انواع این داستان ها به کار برد اکثر نظریه پردازان پسامدر نیسم تااکید می کنندکه این مفهوم را نمی توان با تعریفی ساده و یگانه تدقیق کرد.ارائه تعریف جامع موانع البته رویکردی عقلانی است، اما پسامدرنیسم که عقلانیت مدرن را به می گیرد قاعدتا نمی تواند با تعریفی واحد و همکانی سازگار باشد، بلکه به تکثیر و پارادوکس میل هرکند. با این حالی، حلقه های واسط و رشته پیوند دهنده ای درنظریه های مختلف پسامدرنیسم وجود دارندکه جنبه هایی ازآرا متفکران این حوزه را به هم نزدیک می کنند. محو شدن تمایز بین دنیای واقعی و تخیلی درداستان هایپسامدرن، که ازمشترکات نظویه های پسامدرنیسم است که مصداق بازرآن را داستان کوتاه تمام زمستان مرا گرم کن نوشته نویسنده معاصر علی خدایی، می توان دانست. نقد این داستان ازمنظر نظریه برایان مک هیل درباره پسامدرنیسم و سپس استناد به مفایم متشابهی که بری لومیس و دیوید لاج مطرح کرده اندنشان می دهدکه این سه نظریه پرداز. به رغم اصطاحات متفاوتی که به کار برده اند. تا چه حد به موضوعات مشترک نظر داشته اند و به دیدگاه های یکدیگر تقرب می کنند.
منابع مشابه
شخصیتهای رمان پسامدرن: جوشش اصالت وجود
در این مقاله با مقایسة دو ویژگی به ظاهر متناقض در شخصیتهای داستان پسامدرن، سعی در ریشهیابی این تناقض در وضعیت اجتماعی پسامدرن شده است. شخصیتهای داستان پسامدرن، شخصیتهایی شورشیگری و طبق اصلاحات داستان نویسی «فضول» هستند. این شخصیتها بر مقدرات خود و اثر، حاکم هستند و گاه مسیر داستان را برخلاف میل نویسنده رقم میزنند. این امر با ویژگی دیگر این شخصیتها، یعنی بیهویتی و یا چند هویتی بودن آنان...
متن کاملمؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن در: آثار نادر ابراهیمی
هدف این نوشتار بررسی شیوة به کار گرفته شدن مؤلفههای ادبیات پسامدرن در آثار داستانی نادر ابراهیمی، نویسندة دورة معاصر ایران، است. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان در ابتدا کوشیده اند تلقی خود را از مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی پسامدرن روشن نمایند. در این مقاله بر مؤلفههایی همچون بینظمی زمانی در روایت رویدادها، عدم قطعیت، تناقض، جابهجایی، کلام موزون، عدم انسجام، فقدان قاعده، زیادهروی د...
متن کاملنمود مکان پسامدرن در آثار داستانی پاتریک مودیانو
تخیل ادبی از تصاویر مربوط به فضا و استعارههای مکانی بسیار تأثیر گرفته است، اما این تصاویر در طول قرون دچار تحول و دگرگونی شده است و فضا و بازتابهای ادبی آن از یک مضمون اسطورهای تا تصویری خیالانگیز مدرنیزه شده همواره شیوه زندگی انسان را دنبال میکنند. از همین رو، در دوران پسامدرن، دیگر با تصویر یکدست و پیوسته شهر مدرن که حاصل جریان جهانیشدن بود، مواجه نیستیم. در واقع، نویسندگان برای به روای...
متن کاملشخصیت های رمان پسامدرن: جوشش اصالت وجود
در این مقاله با مقایسه دو ویژگی به ظاهر متناقض در شخصیت های داستان پسامدرن، سعی در ریشه یابی این تناقض در وضعیت اجتماعی پسامدرن شده است. شخصیت های داستان پسامدرن، شخصیت هایی شورشی گری و طبق اصلاحات داستان نویسی «فضول» هستند. این شخصیت ها بر مقدرات خود و اثر، حاکم هستند و گاه مسیر داستان را برخلاف میل نویسنده رقم می زنند. این امر با ویژگی دیگر این شخصیت ها، یعنی بی هویتی و یا چند هویتی بودن آنان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
متن پژوهی ادبیجلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۲۹-۴۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023